هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



چگونه روانشناسی رفتاری می تواند به شکوفایی کسب و کار شما کمک کند

چگونه روانشناسی رفتاری می تواند به شکوفایی کسب و کار شما کمک کند


به گفته  انجمن روانشناسی آمریکا ، روانشناسی رفتاری (یا رفتارگرایی) یک رویکرد علمی است که مطالعه روانشناسی را به رفتارهای قابل مشاهده و ملموس محدود می نماید. در حقیقت، اگر شما تا به حال در کلاس Psych 101 شرکت کرده باشید، احتمالاَ می توانید نام هایی از رفتارگرایان معروف مانند اسکینر، واتسون و پاولف را متذکر شوید.

با این حال ممکن است همه ی موارد مرتبط با صاحبان کسب وکار ارائه نشود، ولی مباحث زیادی درمورد رفتارگرایی وجود دارد که قابل یادگیری می باشند. دلیل این امر را شاید هیچ کس بهتر از دارن کاپلان، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت تحلیلی HiQ،  توضیح نداده است. ایشان نوشته اند:"هنگامی که شما رفتار انسانی را درک می کنید، شانس خود را برای موفقیت کسب و کارتان بهبود می دهید."

در اینجا 6 راه برای انجام این کار وجود دارد:

  1. شش نیاز انسانی را مورد توجه قرار دهید.

به گفته آنتونی رابینز ، نویسنده و مربی شخصی، "هر احساسی که بعد ازانجام هر کاری  دارید، هر مسیری که دنبال می کنید از جمله  کسب و کار، ازدواج، خانواده، مسافرت به جهان،  به هرچه فکر می کنید، نیروانای شماست، شش نیاز جامع و پایه وجود دارد که، موجب کنترل همه ی کارهای انسانی می گردد. " 

  • اطمینان / راحتی: اطمینان میتواند درد و رنج را برای شما از بین برده و لذت بردن را به ارمغان آورد
  • عدم اطمینان / تنوع : نیاز به ناشناخته، تغییر و محرک های جدید
  • اهمیت : احساس منحصر به فرد، مهم، ویژه یا مورد نیاز
  • عشق / اتصال : احساس قوی نزدیکی یا اتحاد با کسی یا چیزی
  • رشد : گسترش ظرفیت، توانایی یا درک
  • مشارکت : احساس خدمات و تمرکز بر کمک کردن  و حمایت از دیگران

همانطور که رابینز بیان می کند، "درک این نیازها ... می تواند به شما کمک کند الگوهای جدیدی را ایجاد کنید تا، به تحقق پایدار دست یابید. "

 

  1. شخصی سازی افراد را خوشحال می کند

مجله روانشناسی کاربردی  نشریه ی جالبی درمورد مطالعه شخصیتی روی تعدادی از پیشخدمت ها و شیرینی ها را منتشر کرده است. عنوان این نشریه Sweetening نام گرفت چون،  در آن استفاده از شیرینی برای پیشرفت رستوران مورد بررسی قرار گرفته و در این مورد سه گروه کنترل کننده بررسی شده اند:

  • گروه اول پیشخدمت هایی بودند که در کنار قسمت چک، درحالی که هیچ  توجهی به شیرینی ها نداشتند، با این شیرینی ها از بقیه پذیرایی می کردند. این روش با افزایش حدود 3 درصد از رضایت گروه کنترل همراه بود.
  • گروه دوم شامل پیشخدمت هایی بود که با دو دست خود شیرینی هایی را می آوردند (جدا از قسمت چک)، و مستقیماُ آن ها را روی میزها قرار می دادند.  این روش رضایت گروه کنترل را تا14 درصد افزایش داد.
  • آخرین گروه پیشخدمت هایی بودند که، درطول مدت گذر از قسمت چک با مقدار کمی از شیرینی ها از بقیه پذیرایی می کردند، مدت کوتاهی بعد از آن  پیشخدمت ها با مجموعه ای از شیرینی های دیگر برمی گشتند و به خریداران اجازه می دادند تا متوجه شوند که می توانند مقدار بیشتری از شیرینی ها را به صورت یک جا داشته باشند.  این گروه افزایش 23 درصدی را نشان داد. 
  1. با دیگران همکاری کنید

احتمالا از تجربیات کسب شده در کل زندگی خود یاد گرفته اید که، "کار خود را به دیگران بسپارید، تا آنها هم کارشان را به شما بسپارند. " این روش صحیح است در حالی که ، آیا برای کسب و کار شما قابل اجرا است؟

قطعاً .

به گفته دکتررابرت چیالدینی، نویسنده کتاب «روانشناسی تردید»، اگر شما برای فرد دیگری کاری انجام دهید، آن ها با اشتیاق، مقابله به مثل خواهند کرد. این ایده متقابل را می توان در کسب و کار مورد استفاده قرار داد، مانند دادن فنجان قهوه های مارک دار یا فراهم کردن امکان استفاده ی 30 روزه به صورت رایگان.  حتی گفتن "تشکر از شما" می تواند یک راه کوچک اما بسیار مهم برای تشکیل تعداد زیادی از طرفداران وفادار باشد.

  1. ارائه یک تجربه ی جدید

همیشه به یاد داشته باشید که مردم به دانستن بسیاری از مطالب ناشناخته نیاز دارند.   در واقع،  دانشمندان مدتهاست این ادعا را پشت سر گذاشته اند.  به گفته دکتر Emrah Diesel  از مؤسسه علمی عصب شناسی UCL ، "این واقعیت شناخته شده در میان دانشمندان است که منطقه مغز میانی،  سطح انگیزه و توانایی ما را برای پیش بینی پاداش با آزاد کردن دوپامین در قسمت جلو مغز تنظیم می کند و در حال حاضر نشان داده شده است که این نوآوری  قسمت جلو مغز و حافظه  کوتاه مدت آن را فعال می کند.  "

این امر نشان  می دهد که،  چرا مردم در صف ایستاده و صدها دلار برای یک آیفون جدید پرداخت می کنند حتی زمانی که مدل جدید و کاربردی آن را هم داشته باشند. آنها تازه ترین ویژگی ها و تجربه جدید را می خواهند.

    5. شما همیشه نمی توانید چیزی را که می خواهید دریافت کنید


"در سال 1975، محققانی با نام های  Worchel، لی و Adewole خواستند بدانند که چگونه مردم کوکی های موجود در دو شیشه ی یکسان را ارزش گذاری می کنند، " با توجه به  نزدیک و دور . "یکی از شیشه ها حاوی ده کوکی  و دیگری دارای دو نمونه از بهترین کوکی می باشد .

به طور طبیعی،  شرکت کنندگان به علت پایه روانشناختی عرضه و تقاضا به شیشه ای که به آن ها نزدیک تر بود جذب شدند.   به روزهای اولیه فیس بوک فکر کنید،  زمانی که فقط مختص دانشجویان بود،  به سرعت محدودیت های آن در میان شبکه های اجتماعی مشخص شد.

  1. داستان بگویید

انسان ها همواره داستان های بسیاری می گویند،  چه از طریق نقاشی های غار،  شکسپیر و یا جدیدترین فیلم های هالیوود.  همانطور که پیتر گوبر،  کارآفرین و فیلم ساز، می گوید : "به نظر می رسد داستان ها اختیاری نیستند بلکه ضروری هستند. نیاز ما برای آنها، ماهیت تجربی ادراکی را انعکاس می دهد، و موضوع داستان در خود مغز تعبیه شده است. "

داستانها فقط ما را به دنیای دیگری نمی برند،  آنها قادرند بخش هایی از مغز را که با حواس ما مرتبط هستند مانند: دید،  صدا،  طعم و جنبش مرتبط هستند،  فعال کرده ومغز عاطفی ما را روشن کنند، و تصمیمات خرید را تحت تأثیر قرار دهد.