هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



10راه قدرتمند برای استاد خودمدیریتی شدن

10راه قدرتمند برای استاد خودمدیریتی شدن


ممکن است باور این قضیه دشوار باشد که زمانی در مدت خواب با منظره هایی مانند ضربه زدن و بروزخشم ، مناظر ترسناک روبرو شوید.  اما مطالعات نشان می دهد، افراد پیرو شیوه های خودمدیریتی، همواره نسبت به بقیه شادتر هستند.

افرادی که درجه بالاتری از خود کنترلی را دارند، وقت کمتری را صرف بحث در مورد اینکه چه رفتارهایی به سلامت آنها لطمه می زند، و یا می توانند تصمیمات مثبت بیشتری بگیرند. آنها علاوه بر اینکه اجازه نخواهند داد که احساساتشان تصمیمات آن ها را تحت تأثیرقرار دهد، تصمیمات سطح بالا را می گیرند. به طور کلی آنها به زندگی خود بیشتر اهمیت می دهند.

راههایی وجود دارد که می توانید با آموختن آن ها خودمدیریتی را در زندگی خود داشته باشید و اراده ای محکم برای داشتن زندگی شاد به دست آورید. اگر شما به دنبال کنترل عادت ها و رفتارهای خود هستید، در اینجا هشت روش قدرتمند وجود دارد که، می توانید برای تسلط بر خودپنداری انجام دهید.

  1. ضعف های خود را بشناسید

همه ی ما نقاط ضعف بسیاری داریم. مواردی مانند استفاده ی بیش از حد از تنقلاتی مثل چیپس وشکلات یا فناوری هایی مثل فیسبوک و یا بازی های اعتیاد آور، همه به یک اندازه تأثیرات منفی روی شما خواهند داشت.

کاستی وضعف های خود را هر چه که هست بدانید و از درمورد آن آگاهی داشته باشید.

اغلب افراد سعی دارند از پذیرش معایب و کاستی های خود فرار کرده و وانمود کنند که زندگی آنها هیچ مشکلی ندارد. معایب خود را بدانید و از آن فرار نکنید. تا زمانی که اشتباهات خود را تکرار می کنید هیچ گاه نمی توانید آن ها را اصلاح نمایید.

  1. وسوسه ها را حذف کنید

همانطور که می گویند، "خارج از دید، خارج از ذهن out of sight, out of mind." ممکن است به نظراحمقانه باشد اما، این واقعیتی است که توسط مشاورین قدرتمند ارائه شده است. با از بین بردن موارد وسوسه انگیز از محیط اطراف  می توانید به سادگی خودمدیریتی را در شخصیت خود ارتقا دهید.

اگر میخواهید سالم بمانید و غذای سالم بخورید، غذای بی ارزش رابه سطل آشغال بیاندازید. اگر می خواهید بهره وری خود را در کار بهبود دهید، اطلاعیه های مربوط به رسانه های اجتماعی را قطع کرده و تلفن همراه خود را خاموش کنید. از این طریق می توانید روی اهداف خود متمرکز بوده و بدون هیچ  گونه مزاحمی کارهای خود را به بهترین شکل به انجام برسانید. به وسیله حذف عادت های منفی موفقیت را برای خود رقم بزنید.

  1. اهداف روشن و برنامه ی خود را تنظیم کنید

اگر می خواهید استاد خودمدیریتی شوید، می بایست دید کلی راجع به مواردی را که می خواهید انجام دهید، داشته باشید. همچنین می بایست موفقیت را برای خود معنا کرده و آن را مشخص نمایید به طور کلی، اگر هدفی ندارید و راه خود را نمی دانید، به سادگی از مسیر درست دور شده و نمی توانید به درستی عمل نمایید.

یک طرح روشن، هر مرحله را که باید برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید، مشخص می کند. برای خود مشخص کنید که چه کسی هستید و ویژگی ای خود را بشناسید. برای حفظ تمرکز خود، یک برنامه ایجاد کنید. افراد موفق، از این تکنیک استفاده می کنند تا در مسیر حرکت قرار گیرند و برنامه ی خود را تا مراحل پایانی پیش ببرند.

  1. انضباط شخصی را در خود ایجاد کنید

ماهیچ گاه با پدیده ی انضباط شخصی متولد نشده ایم، بلکه این یک رفتار آموختنی است و درست مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین و تکرار روزانه  دارد. درست مانند رفتن به ورزشگاه، نیروی اراده و نظم و انضباط خود، کارهای زیادی را انجام می دهند. تلاش و تمرکز، خود نیاز به انضباط شخصی دارد، و می تواند به راحتی از بین برود.

با گذشت زمان، ممکن است بقوی نگه داشتن اراده روز به روز سخت تر شود. هرچه وسوسه یا تصمیم مهم تر باشد، مسئله ی مدیریت چالش انگیزتر شده و اهمیت پدیده ی خودکنترلی  پررنگ تر خواهد شد. بنابراین با تلاش و کوشش روزانه انضباط  شخصی را در کارهای خود برقرار نمایید.

  1. عادت های جدید برای خود ایجاد کرده و آن را حفظ نمایید

به دست آوردن نظم و انضباط و تلاش برای ایجاد یک عادت جدید می تواند در ابتدا دلهره آور باشد، به ویژه اگر شما تمرکز بر روی کل کار را مورد توجه قرار دهید.  برای جلوگیری از مشکل، عادت جدید خود را ساده نگه دارید. همچنین هدف خود را به گام های کوچک تبدیل کرده ومرحله به مرحله پیش روید.  به جای تلاش برای تغییر همه چیز به صورت یکباره، تمرکز بر انجام یک چیز به طور مداوم داشته باشید و به این صورت در مقوله ی خودمدیریتی استاد شوید.

اگر سعی می کنید تغییری اجاد کنید، با 10 یا 15 دقیقه تمرین در طول روز شروع کنید.  برای مثال اگر شما در حال تلاش برای رسیدن به عادات خواب بهتر هستید، هر شب  با15 دقیقه زودتر به رخت خواب رفتن، شروع کنید.  اگر می خواهید غذای سالم تر بخورید، شب قبل وعده ی غذایی خود را آماده کرده و صبح همراه خودداشته باشید و در این زمینه حوصله کافی به خرج دهید. مانند کودکی که تازه به راه افتاده است، گام های کوچکی بردارید و در رسیدن به هدف نهایی عجله نداشته باشید. در نهایت، زمانی که آمادگی بیششتری کسب نمودید، می توانید اهداف بیشتری را به لیست خود اضافه کنید.

    6 .همیشه بخورید و سالم بمانید

 احساس تنهایی، عصبانیت، افکار مزاحم و تحریک کننده ای که هنگام گرسنگی بهسراغ شما می آیند، واقعی هستند ودر دراز مدت می تواند تأثیرات مخربی روی توانایی های شما داشته باشد. تحقیقات ثابت کرده است که قند خون پایین اغلب باعث بروز اثرات مخربی در بدن شما می شود.

هنگامی که شما گرسنه هستید، توانایی شما برای تمرکز تحلیل رفته و مغز شما نیز عملکرد خوبی نخواهد داشت. به طبع  کنترل شما را در از همه لحاظ، از جمله رژیم غذایی، ورزش، کار و روابط  تضعیف می نماید.  بنابراین غذاهای سالم تهیه کردهواستفاده نمایید و به این موضوع بسیار اهمیت دهید.

  1. ادراک خود را در رابطه با اراده تغییر دهید

طبق نشریه ای از دانشگاه استنفورد ، میزان اراده هر فرد بر اساس اعتقاداتش پیش بینی شده است. اگر فکر می کنید اراده ی ضعیفی دارید، احتمالا از این محدودیت ها فراتر نرفته اید.  اگر شما محدودیتی در کنترل خوددر نظر نگرفته اید، به احتمال زیاد  قبل از رسیدن به اهداف خود، اراده ی لازم را از دست خواهد داد.

به طور خلاصه، ممکن است که تصورات ما در مورد قدرت اراده و خود کنترلی، این باشدکه چه میزان از این ویژگی ها درون ما وجود دارد. اگر شما می توانید این موانع ناخودآگاه را حذف کنید و واقعا اعتقاد داشته باشید که می توانید این کار را انجام دهید، طبعاَ می توانید انگیزه ی بیشتری رادر خود ایجاد کرده و اهداف خودرا به واقعیت برساید.

  1. به خودتان یک برنامه ی پشتیبان بدهید

روانشناسان از یک تکنیک برای تقویت قدرت اراده به نام «قصد پیاده سازی» استفاده می کنند. این برای زمانی است که شما خودتان برنامه ای برای مقابله با موقعیت های دشواری که احتمال بروز آن ها را می دهید، طراحی کرده باشید.  به عنوان مثال، تصور کنید که شما در حال تلاش برای خوردن غذای سالم تر هستید، به میهمانی هایی کمی روید که غذاهای مختلفی سرو می شود.

قبل از رفتن، به خودتان بگویید که به جای خوردن غذاهای متنوع و پرخوری که به دنبال آن است، یک لیوان آب را جرعه جرعه نوشیده به مخلوط شدن آن  تمرکز می کنید.  رفتن به میهمانی با یک برنامه ی مشخص به شما کمک خواهد کرد که ذهنیت و کنترل خود را برای وضعیت آتی، در دست داشته باشید.

  1. به خودتان پاداش بدهید

وقتی که اهداف مورد نظر خود را به انجام رساندید، به خودتان پاداش داده و خودتان را هیجان زده کنید.  درست مانند زمانی که شما یک کودک بودید، برای انجام کارهای خوب پاداش می گرفتید.  این امر انگیزه را برای رسیدن به موفقیت افزایش خواهد داد.

امر پیش بینی بسیار قدرتمند است. این به شما قابلیتی می بخشد که روی آن تمرکز کنید، بنابراین شما فقط فکر نمی کنید بلکه در تلاش برای اعمال تغییرات خواهید بود. هنگامی که هدف خود را به دست می آورید، یک هدف جدید و یک پاداش جدید را پیدا کنید تا خود را در حال حرکت روبه پیشرفت نگه دارید.

  1. خودتان را ببخشید و روبه جلو حرکت کنید

حتی با تمام اهداف و برنامه های خوب ما گاهی اوقات کوتاه می آییم و از اهداف خود دست برمی داریم.  مسلماَ از موفقیت ها و شکست ها بسیاری از مسائل برای ما روشن خواهد شد و تجربیات بسیاری را کسب خواهیم نمود. نکته ی مهم، نگه داشتن حرکت به جلو است.

اجازه ندهید خود را درگیر احساساتی مانند گناه، خشم یا سرخوردگی کنید، زیرا این احساسات تنها شما را به  از حرکت روبه جلو بازداشته و پیشرفت های روبرو را به عقب خواهد انداخت. از اشتباهات خود بیاموزید،  تجربه کسب نمایید و خودتان را ببخشید. در نتیجه خود را درگیر چنین مسائلی نکرده و تنها تمرکز خود را روی اهداف قرار دهید.