هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



استخدام کارمندان باکفایت

استخدام کارمندان باکفایت


همانطور که کارفرمایان متذکر می شوند، تفاوت زیادی بین کارمندی که به سرعت خودش را با محیط کار وفق می دهد و کارمندی که اینگونه نیست، وجود دارد. اما چگونه می توان کارمند مناسبی برای سازمان یافت؟ با استفاده از استراتژی جامع شناخت نیروی انسانی و طرح یک برنامه ی استخدام سازمان یافته، می توان افراد مناسب را انتخاب نمود. معیار اصلی در تدوین و طراحی چنین برنامه ای، استفاده از یک فرآیند استخدام ثابت برای موقعیت های شغلی مورد نظر شما می باشد. سعی نداشته باشید که نکات مربوط به هر بخش را خلاصه کنید تا یک فرم داشته باشید، زیرا ایجاد میانبر در این مواقع می تواند نتایج را تغییر دهد. در اینجا مواردی که شما باید انجام دهید شرح داده شده است:

  1. شرح دقیقی از شغل مورد نظر تهیه کنید. اولین گام این است که مطمئن شوید یک شرح کار مؤثر برای قسمت های مختلف شرکت خود، تهیه نموده اید. توصیف شغلی شما  می بایست   دربردارنده ی تفکر دقیق در مورد نقش هایی که فرد پر می کند، مجموعه مهارت هایی که نیاز دارند، ویژگی های شخصیتی که برای تکمیل وظایفشان مهم است، و هر تجربه مربوطه که   متقاضی را متمایز می سازد، باشد.

         این فرایند ممکن است ابتدایی به نظر برسد اما، حتی بسیاری از شرکت های کوچک قادر به شرح موقعیت های شغلی سازمان خود نبوده اند.

  1. "پروفایل موفقیت " را تهیه نمایید. علاوه بر توصیف شغل خود، مهم است که الگوی "موفقیت" از کارمند ایده آل برای موقعیت های مهم شرکت خود که، برای پیشرفت کار شما بسیار حیاتی هستند، ایجاد کنید. موقعیت هایی مانند رهبران تیم، مدیران و فروشندگان. به عنوان مثال، فرض کنید شما در حال حاضر 20 فروشنده دارید، و از این تعداد 4 نفرنسبت به بقیه برترهستند و 12 نفر هم در سطح متوسط و 4 نفر در سطح پایین قرار دارند. اگر شما بتوانید افراد برتر را از 20 درصد به 33 درصد برسانید، این امر می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد شرکت شما داشته باشد.

        برای رسیدن به این هدف می بایست، تمام مهارت ها و ویژگی های همه ی اعضای گروه فروش را شناسایی کرده تا دریابید چه ویژگی در افراد برتر وجود دارد که در بقیه نیست. با              استفاده از این اطلاعات شما می توانید یک الگو برای کمک به انتخاب نامزد ها برای موفقیت در این موقعیت است. به یاد داشته باشید که اگر نتوانید فرد داوطلب را با یک الگوی خاص            مطابقت دهید، دلیل بر این نیست که تهیه ی پروفایل کار بیهوده ای بوده و نمی توان فرد مورد نظر را یافت.

 

  1. از آگهی خود، توصیف موقعیت و مدارک مورد نیاز پیش نویس تهیه نمایید. برخی از متقاضیان این مورد را نادیده گرفته و بدون در نظر گرفتن آن به سؤالات شما پاسخ می دهند. در نتیجه این اطلاعات به شما کمک می کند تا تعداد متقاضیان نامناسب را محدود نمایید.

 

  1. برای افزایش احتمال دستیابی به کارمند مورد نظر خود، حتماً از تبلیغات رسانه ای استفاده کنید. اگر چه بستر اینترنت چنین فرصتی را فراهم کرده، اما از نشریات و روزنامه ها نیز غافل نشوید.

 

 

  1. لیستی از سؤالات تلفنی خود تهیه نمایید. سؤالات مناسبی را که می توانید از طریق تلفن بپرسید مشخص کنید چون، این کار به شما کمک می کند تا، به سرعت مورد های واجد شرایط را شناسایی کرده و بقیه افراد را حذف کنید.

 

  1. رزومه افراد را مورد بررسی قرار دهید تا فرد مناسب را بیابید. وقتی آگهی خود را منتشر می کنید، انبوهی از رزومه ها برای شما ارسال خواهد شد. اینکه شما از تجربیات، مهارتها و تحصیلات آگاهی داشته باشید، موجب می شود که به سرعت افراد نامناسب را حذف کرده و شخص مورد نظر خود را بیابید.

 

  1. با متقاضی واجد شرایط تماس تلفنی برقرار کنید. هنگامی که تقسیم بندی خود را به چند متقاضی بالقوه محدود می کنید، با نامزدان تماس گرفته و برای کسب اطلاعات بیشتر، از سؤالات تلفنی استفاده نمایید. با استفاده از پرسش های متداول و همچنین مصاحبه رودر رو، به این اطمینان خواهید رسید که، شرایط ارزیابی را برای همه به طور یکسان در نظر گرفته اید.

 

  1. انتخاب نامزد ها برای ارزیابی. بر اساس پاسخ افراد به مصاحبه ی تلفنی، کاندیدایی را که احساس می کنید مناسب هستند، انتخاب کنید.

 

  1. ارزیابی کاندیدای بالقوه توسط ابزار ارزیابی دقیق، برای شناخت مهارت ها و ویژگی های آنها. مصاحبه ی حضوری و تلفنی و بررسی رزومه تنها می تواند متقاضی شغلی را مشخص نماید، در صورتیکه برای تجزیه و تحلیل ویژگی های رفتاری اصلی و سرعت استدلال متقاضیان، به ابزار قابل اعتمادی نیاز دارید. به عنوان مثال، یک آزمون مناسب، می تواند ویژگی های فردی داوطلب مثل قابل اعتماد بودن، درونگرایی یا برونگرایی، میزان انعطاف پذیری، آرامش فردی و دیگر ویژگی ها را برای شما مشخص نماید.

        تست های ارزیابی می تواند به صورت آنلاین نیز انجام شود. با این روش و مشاهده ی نتایج به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که متقاضی را برای مصاحبه حضوری دعوت کنید یا            خیر.

 

  1. برنامه ریزی و انجام مصاحبه های حضوری. پس از طی مراحل نامبرده، افراد واجد شرایط را به مصاحبه ی حضوری دعوت نمایید. در این مرحله با طرح سؤالات دیگر از یک مجموعه ی معتبر،معمولاً 10 تا 20 سؤال، مبنای صحیحی برای مقایسه ی متقاضیان ارائه دهید.

 

  1. نامزد مورد نظر را انتخاب نمایید. انتخاب خود را بر اساس بهترین متقاضی منطبق بر شرایط شغلی انجام دهید.

 

 

  1. بررسی نهایی. برای تشخیص احتمال بروز هر گونه مشکلی که توسط مصاحبه ها و آزمایشات قبلی مشخص نشده، یک بررسی کلی و نهایی انجام دهید.

 

  1. پیشنهاد های خود را به نامزد انتخاب شده انتقال دهید. اطلاعاتی را که طی مراحل قبل کسب نموده اید، بینشی را برای انجام کارهای تکمیلی و نیازهای آموزشی برای ایده آل شدن فرد انتخابی، به شما خواهد بخشید.

 

 

دیگر نکات قبل از استخدام

قبل از اینکه فرایند استخدام را شروع کنید، استراتژی خود را نسبت به نحوه برخورد افراد با سازمانتان مشخص کنید. روش شما برای اطمینان از مناسب بودن فرد با فرهنگ شرکت شما چیست؟ قبل از اینکه فرایند استخدام را شروع کنید، استراتژی خود را نسبت به نحوه برخورد افراد با سازمانتان را، مشخص کنید. روند شما برای اطمینان از مناسب بودن فرد با فرهنگ شرکت شما چیست؟ تصمیم بگیرید که آیا رویکرد شما به انجام مصاحبه ی دیگر در زمینه ی فرهنگی نیاز دارد؟ همچنین، چه کسی می تواند نظر شما را برای انتخاب شدن جلب نماید؟  هدف شما این است که، برنامه ای داشته باشید تا به شما کمک کند که، بتوانید تعیین کنید آیا شما یک متقاضی واجد شرایط و متناسب فرهنگ شرکت خود استخدام نموده اید؟

 

علاوه بر این، تصمیم بگیرید که آیا شما قصد تست قبل از کار را دارید؟ مهم این است که، از نقاط قوت و ضعف شخص متقاضی مطلع شوید. نه فقط برای استخدام یا تست، بلکه به عنوان یک ابزار مربیگری برای کمک به شما در تعیین نیازهای آموزشی و بهترین رویکرد برای به حداکثر رساندن بهره وری فرد. آزمون پیش استخدامی اغلب نادیده گرفته می شود، در حالیکه می تواند یک ابزار بسیار ارزشمند باشد. به عنوان مثال، اگر متقاضی را پیدا کنید که متناسب با توصیف شغلی شما باشد و به نظر برسد همان شخصی است که می خواهید استخدام کنید، تست قبل از استخدام می تواند به شما در تعیین نحوه کار با فرد بیشتر کمک کرده وبتوانید آنها را در سازمان خود رشد دهید.

 

اگر میخواهید کسب و کار شما بهترین مشتری ها جذب نماید، استراتژی شما برای استخدام می بایست، طبق استراتژی های جامع شناخت منابع انسانی باشد تا، بتوانید کارمندان مناسبی را انتخاب و استخدام نمایید. یک فرایند ساخت یافته، به شما کمک می کند تا بهترین افراد را برای مشاغل مناسب در شرکت خود انتخاب کنید.