هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



مدیریت پرسنل و کارمندان

مدیریت پرسنل و کارمندان


مدیریت افراد موضوعی است که برای همه به خصوص صاحبان شرکت‌ها و کارفرمایان از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته ی مهم این است که، برای مدیریت کارآمد بر افراد بهتر است که با آنها سازش نمایید. رمز موفقیت بهترین مدیران امروز این است که دارای هنری پرورش یافته از درک و سازش با دیگران هستند و صفات صبر، قاطعیت و خوش اخلاقی در آنها بسیار پررنگ می باشد. امروزه موفق‌ترین مدیر هم در جستجوی راه‌های جدید پیشرفت و ترقی است. این حقیقت را درک کنید که، شما هم می‌توانید در مسیر مدیریت کارکنان خود گام‌های مثبتی بردارید و در زمان طولانی برای منافع خود با لذت و آرامش بیشتر بکوشید. در ادامه مواردی برای مدیریت مؤثر کارمندان ارئه شده که، با الگوبرداری از این روش ها می توانید سازمانی موفق داشته باشید.

به کارمندانتان کارهای سخت و خسته کننده محول ننمایید.

اکثر کارمندان علاقه‌ای به انجام کارهای سخت و چالش‌برانگیز را ندارند. بنابراین در مواجهه با قبیل کارها اشتیاقی از خود نشان نمی دهند.سعی کنید کار را برای کارمندانتان لذت بخش و هیجان برانگیز نمایید. کار نباید تنها، منبع درآمد باشد، بلکه باید به صورت فعالیتی درآید که، موجب رشد و تکامل کارمندان ‌گردد.

 

موفقیت کارمندانتان، موفقیت شماست

قدر کارمندان باکفایت خود را بدانید و از فعالیت هایش برای رسیدن به اهداف شرکت استفاده نمایید. نگران حقوق بالای برخی از کارمندان خوب خود نباشید چون، بیشتر فعالیت و عملکرد فرد مهم است. ممکن است افرادی با حقوق پایین با اشتباهات خود ضررهای سنگینی به سازمان وارد نمایند که، جبران ناپذیر بوده و هزینه های سنگینی به مجموعه وارد نمایند. به گونه ای عمل نمایید که همه ی مجموعه به هدف نهایی و موفقیت واقعی دست یابند. موفقیت کارمندان، موفقیت سازمان را به همراه خواهد داشت.

 

بگذارید کارمندانتان طعم موفقیت را حس کند.

وقتی یک بار طعم موفقیت چشیده شود و با احساس و از صمیم قلب آن‌ها را تشویق کنید، آن‌ها مانند گلوله برفی که از تپه سرازیر شود رشد می کنند و رشد کارمندتان منجر به رشد شرکت شما می‌شود.

موفقیت کارمند چیست؟ موفقیت یعنی رسیدن به اهداف حتی اهداف بیش از حد انتظار می باشد. به کارمندان خود کمک کنید و به طور محرمانه شجاعت او را افزایش دهید. آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا به موفقیت برسید. از کارمندانتان نظرسنجی کرده و موقعیت های مشارکت را برای آنها فراهم نمایید. به آنها انگیزه بدهید. توانایی کارمندانتان را به آنها یادآوری کرده و دلیل قرار گرفتن هر کدام در سمت مربوطه را به آنها متذکر شوید، این کار باعث می شود که افراد انگیزه بالایی برای استفاده از حداکثر انرژی خود داشته باشند و به مراتب بهره وری سازمان را افزایش دهند. همچنین در صورت دانستن دلیل، کارمندتان سختکوش‌تر خواهد شد.

 

اعتمادبه نفس کارمنداتان را افزایش دهید

هر مدیری که می‌خواهد روحیه کارمندانش را تقویت کند، باید بداند که اعمال خودش سازنده عزت ‌نفس کارمندانش می باشد. همواره به کارمندانتان احساس امنیت، آموزش، اجازه مبارزه، پول و از همه این‌ها مهمتر و بالاتر، رضایت شغلی را ببخشید. همانطور که از رئیس خودتان انتظار چنین رفتاری را داشتید. بر خلاف تصور مدیران، مسئله همیشه پول و زمانی که برای کارمندانتان صرف می کنند، نیست. بلکه منظور از چگونگی برقراری ارتباط صمیمانه است. بسیاری از مدیران در پایان سال عیدی‌های سنگینی به کارمندان می‌پردازند. اما آن‌ها این پول را می‌دهند چون اجبار در کار است، نه اینکه از روی میل باطنی باشد. چیزی که هنگام پرداخت به کارمندانتان می‌گویید ۱۰ درصد موضوع است. آنچه چشمانتان می‌گوید ۲۰ درصد، آنچه ذهن‌تان می‌گوید ۳۰ درصد و آنچه قلبتان می‌گوید ۴۰ درصد کل موضوع ارزش دارد! این را به یاد داشته باشید تا هرگز اشتباه نکنید. با الگوی خوب بودن، نظم را به آن‌ها بیاموزید. تنها وقتی دل به کار می‌دهند که ببینند شما سخت‌تر از آن‌ها کار می‌کنید.

 

اشتباهات کارمندان را ببخشید

گاهی اوقات انسان‌ها دچار ضعف‌های درونی مانند تنبلی، حرص، کم حوصلگی، غرور و این طور مشکلات می‌شوند. ضعف کارمندانتان را بزرگ جلوه ندهید و او را همان گونه که هست بپذیرید و به ایشان اجازه ی رشد دهید. باید ضعف‌های آن‌ها را با «چاقوی ذهنی» خود درآورید و از نقاط قوت آن‌ها برای سودبری دو جانبه استفاده کنید. 

 

به کارمندان بیاموزید با هم کنار بیایند

کنار آمدن در هر شرکتی جنبه بسیار مهمی از روابط انسانی است. چه این شرکت ۶ کارمند داشته باشد یا ۶۰، ۶۰۰، ۶۰۰۰. ما کسانی را دیده‌ایم که به نظر بسیار زبده بوده‌اند، اما عملکرد آ‌ن‌ها به علت کنار نیامدن با همکارانشان، بسیار ضعیف بوده است. به کارمندانتان گوشزد کنید، آن‌هایی که به دیگران لطف می‌کنند، نتیجه محبت‌های خود را خواهند دید و برعکس، آن‌هایی که رفتار تلخی دارند ، نتیجه ی بد رفتار خود را خواهند دید. همچنین اگر هنوز درگیری بین شما و کارمندانتان وجود دارد، آن را از بین ببرید. کارمند اصلاح‌ناپذیر را هم از مجموعه ی خود حذف نمایید. به کارمندان بیاموزید که همه ما برای رشد به دستان کمک کننده نیازمندیم. وقتی رشد کردید،به دیگران هم کمک کنید.

 

کارمندان ناشایست را درمان کنید

کارمندان هیچ گاه با هم برابر نخواهند بود. شما به عنوان یک مدیر، هرگز نباید کارمندان ناشایست را، تحمل کنید. یک ژاپنی می‌گوید: « میخ بیرون زده باید آن‌قدر چکش بخورد تا پایین برود». می‌توانیم بگوییم که کارمندان نالایق مثل میخ کج هستند. باید آن‌ها را صاف کنیم یا دور بیندازیم. این کار به کمی قاطعیت و شجاعت نیاز دارد. کارمند نالایق از مؤثر بودن کار تیمی جلوگیری می‌کند و با اعمال ناخودآگاهش روی کارمندان خوب تأثیر منفی دارد. 

 

کارمندان را تشویق کنید که به نیازهای مشتری توجه نشان دهند

کارمندتان به هنگام برخورد با مشتری‌ها باید طوری باشد که رضایت آنها را جلب نموده و به مجموعه ی شما علاقه مند کند. آنها را به گونه ای آموزش دهید که همواره حسن نیت داشته باشند.

به عنوان یک مدیر، تلاش کنید زمانی را برای بهبود مهارت‌های کارمندان خود صرف کنید.

روی کارمندان خود سرمایه گذاری کرده و برای رشد و تقویت مهارت های آنها تلاش نمایید. زیرا قدرت بالای کارمندان، همواره مشتری های بیشتری را به سوی شما جذب خواهد کرد.

یک ضرب‌المثل معروف چینی می‌گوید: اگر برای یک سال خود می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید، غلات بکارید. اگر برای سه سال خود می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید، درخت بکارید. اما اگر برای ده سال خود می‌خواهید برنامه ریزی کنید، مردم را بکارید. بله مردم! ذهن کارمند شما، مثل ذهن خودتان شبیه قطعه زمینی است. باید با ایده‌ها در آن بذر بکارید، با مطالعه آن را شخم بزنید، با الگوبرداری آن را تقویت کنید و برای جلوگیری از سکون آن آفت‌کشی نمایید، تا بهترین محصول را از آن به دست آورید.