هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



4 روش برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک

4 روش برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک


اغلب مشتریان ما، رویایی برای داشتن یک کسب و کار اعم از راه اندازی یک فروشگاه یا رستوران، در سر دارند و بازگو می کنند. همانند بسیاری از کارآفرینان، هدف آنها این است که، استعداد درونی خود را به یک حرفه تبدیل کنید.

با این حال، بسیاری از مردم با ترس از این که قادر به مدیریت موفق کسب و کار خود نخواهند بود، از رویاهای خود دست برمی دارند. راه اندازی یک کسب و کار و پیشرفت آن، مستلزم داشتن انگیزه و اراده ی قوی و طرز تفکر هوشمندانه است. البته لازم به ذکر است که، ایجاد کسب و کار جدید امری ساده نیست و قطعاً با مشکلات و چالش هایی همراه است.

یکی از اولین موانعی که صاحب یک کسب و کار کوچک با آن مواجه است، کسب اطلاعات در مورد کسب و کار جدید خود است. یا اگر کسب و کار ایجاد شده باشد،چگونه آن را بهبود داده و مشتریان بیشتری را به خود جذب نماید. مسئله ی مهم این است که، بازاریابی جزء مهمی از فروش به حساب می آید. برای صاحبان کسب و کاری که تجربه ی بازاریابی ندارند، فروش امر آسانی نخواهد بود. خوبی مسئله این است که بسیاری از صاحبان کسب و کار کوچک به راحتی می توانند برای کسب و کار خود بازاریابی کنند. در ادامه 4 روش برای کمک به شما در امر بازاریابی کسب و کار کوچک خود ارائه شده است.

  1. ویژگی های انحصاری کسب و کارخود را مشخص کنید.

اولین گام در بازاریابی کسب و کارهای کوچک، درک قابلیت ها و خدماتی است که به مشتریان ارائه خواهد شد. به طور ناگزیری، شما در آینده با رقابت شدیدی روبرو خواهید شد. پس برای مشخص کردن ویژگی هایی که شما را از رقبایتان متمایز می سازد، وقت گذاشته و این مسئله را مهم بشمارید. تا جایی که توان دارید درمورد کارخود اطلاعاتی کسب نموده و آگاهی بالایی داشته باشید. از خبرنامه های صنعتی، خواندن نشریات مربوط به تجارت و شرکت در فعالیت های تجاری و صنعتی، غافل نشوید.

این امر به شما این امکان را می دهد که روند کار خود را مشخص کرده و اخبار و اطلاعات خود را به روز رسانی نمایید. همچنین این روش به شما در شناسایی رقبایتان بسیار کمک خواهد کرد. به آنچه که انجام می دهید تسلط کامل داشته باشید و راههای ارائه ی آن به مشتری را بررسی کنید.

 

سپس تعیین کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و نیازهای آنها چیست. این مسئله ی مهمی است چون، یکی از بزرگترین مشکلات مالی کسب و کار کوچک این است که، اکثر صاحبان گمان می کنند که مشتریان خود را می شناسند.

به وضوح خدماتی را که ارائه می دهید شناسایی کنید و آگاه باشید که محصولات شما کدام نیاز های مشتریان را برطرف می کند. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید ویژگی ها و خدمات منحصر به فرد کسب و کار خود را مشخص نمایید.

 

در این زمینه هدف فروش تمام محصولات نیست بلکه هدف شما این است که به وضوح بازار هدف  خود را مشخص کنید ، اینکه علت نیاز مشتریان به محصول شما چیست و چگونه می توانند آن را تهیه نمایند. بعد از این که از این موارد آگاهی یافتید، وظیفه ی شما این است که، برنامه بازاریابی خود را به طور مداوم اجرا کنید.

 

  1. حضور آنلاین خود را بیشتر کنید.

بعد از درک روشن از صنعت و کسب و کار خود، وقت آن است که، محصولات خود را به مشتریان بالقوه موجود در بازار فروش ارائه دهید. اگرچه کانال های بازاریابی بسیاری وجود دارد، اما معمولاً کارآمد ترین و مقرون به صرفه تبلیغات به صورت آنلاین هستند.

بیشتر وقت خود را برای داشتن حضور آنلاین صرف کنید. ساده ترین روش طراحی یک وب سایت است. اطمینان حاصل کنید که سایت شما، متناسب با خدمات و نام تجاری کسب و کارتان بوده، و دسترسی به آن برای مشتریان و کسب اطلاعات مورد نظرشان آسان باشد.

اگر این امکان برای کسب و کار شما وجود دارد، از مشتریان خود ثبت نام به عمل آورده واز این طریق به راحتی  لیست پستی خود تکمیل کنید. این کار به شما این امکان را می دهد تا، بانک اطلاعاتی از مشتریان ایجاد کرده و بتوانید به طور منظم با به روز رسانی محصولات خود، اخبار جالبی برای آنها ارسال نمایید.

 

علاوه برتهیه فهرست محصولات یا خدمات، یک وبلاگ جهت ارائه نکات و به روز رسانی محصولات یا خدمات به مشتریان، در وب سایت خود نظر بگیرید. مهم تر از داشتن وب سایت این است که، حضور آنلاین خود را پررنگ تر نموده و زمانی را برای بروزرسانی آن صرف نمایید. این روش علاوه بر اینکه اعتبار کسب و کار شما را افزایش داده، می تواند فروش محصولات را نیز، افزایش دهد. حتی می توانید نظرات مشتریان خوب را در وب سایت خود به اشتراک بگذارید.

 

علاوه بر اینکه توسط وب سایت، وبلاگ، ایمیل و یا رسانه های اجتماعی با مشتریان ارتباط برقرار می کنید، سعی داشته باشید که پایداری حضور خود را حفظ نمایید. هر مشتری می تواند یک فرصت برای گسترش و تبلیغ نام تجاری شما باشد.

 

  1. به گفتگو بپردازید.

کانال های رسانه های اجتماعی، یک روش کم هزینه برای ارائه ی اطلاعات در مورد کسب و کار شما، و ایجاد روابط با مخاطبان مورد نظرهستند. کانالی  را انتخاب کنید که، در حال حاضر مشتریان شما در آن  حضور داشته باشند. مانند: فیس بوک، Instagram و LinkedIn و ... که هر کدام در جایگاه خود فواید بسیاری دارند. توجه داشته باشید که مخاطبین شما هوشمند هستند پس در مورد نوع محتوایی مطالی ارسالی خود تفکر کنید. همچنین با استفاده از سیستم عاملهای خاص برای کسب و کارتان، یافتن مشتریان و تعامل با آنها به صورت آنلاین بسیار آسان خواهد شد.

 

هنگامی که  مطالب شما در رسانه های اجتماعی ارسال می شوند، وجود انسجام داشتن آنها نکته ی مهمی به شمار می رود. پس برنامه ای تنظیم نموده و به طور مرتب پست های خود را ارسال نمایید و به مخاطبان این اطمینان را دهید که همواره می توانند به محتواهای ارسالی شما دسترسی داشته باشند.

 

به منظور حفظ پویایی محتوا، یک رویکرد سه جانبه را دنبال کنید:

در مورد خود و کسب و کار خود صحبت کنید

درباره مشتریان خود صحبت کنید

و در مورد صنعت خود صحبت کنید.

به روزرسانی ها را درباره اتفاقاتی که در کسب و کارتان رخ می دهد، به اشتراک بگذارید، حتماً از مشتریان خود تشکر کرده و آنها را از طریق پرسیدن سؤالات کلیدی درگیر موضوع خود نمایید.

 

در نهایت، به اشتراک گذاری مقالات خبری جالب، و دعوت از مخاطبین رسانه های اجتماعی خود، برای به اشتراک گذاشتن افکار، بپردازید. در همه پست های ارسالی در  رسانه های اجتماعی اطمینان حاصل کنید که، معتبر و واقع بینانه باشند تا مخاطبان شما بتوانند به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند.

 

  1. مطالب به اشتراک گذاشته شده ی مخاطبین خود را مورد توجه قرار دهید.

در نظرگرفتن جنبه های مختلفی که مخاطبان از طریق رسانه های اجتماعی منتشر می کنند، نیز می تواند راهی عالی برای تقویت نمایه کسب و کار شما باشد ومیتوانید با توجه به مطالب آنها، مشتریان جدیدی به سوی خود جذب نمایید.

به عنوان مثال، شما می توانید نوع دقیقی از مشتری را که دوست داریدرا، با تبلیغات از طریق تبلیغات فیس بوک و LinkedIn جذب کنید. به این صورت که  بر اساس اطلاعاتی که افراد در نمایه های خود به اشتراک گذاشته اند،  مشتریان خود را شناخته و مورد هدف قرار دهید.

اگر بتوانید این رویکرد را متناسب با بودجه و جریان نقدی خود را به کار ببرید، این یک گزینه ارزشمند است که تلاش کنید تا فعالیت های رسانه ای رایگان خود را، تکمیل کنید. گاهی اوقات کمپین های کوچک می توانند تفاوتهای بزرگی را ایجاد کند.

 

صرف نظر از اندازه، صاحب هر کسب و کاری می تواند از ابزارهای موجود برای موفقیت کسب و کار خود استفاده کند. صاحبان کسب و کار کوچک می تواند حتی بدون بازاریابی، و با داشتن آگاهی از صنعت  وخدمات خود، و همچنین حضور پیوسته در رسانه های اجتماعی هویت نام تجاری خود را توسعه بخشند.