هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



مفاهیم تجارت الکترونیک

مفاهیم تجارت الکترونیک


در عصر حاضر تجارت الکترونیک، به صورت گسترده ای پیشرفت نموده است. به طور کلی تجارت الکترونیک به معنای فروش آنلاین است. این امر می تواند از طُرُق مختلفی مانند: وب سایت یا همان فروشگاه آنلاین، فکس، ایمیل، رسانه های اجتماعی انجام پذیرد که معروف ترین روش، فروش از طریق وب سایت می باشد. بدین صورت شما می توانید تبلیغات خود را به صورت اینترنتی منتشر کرده و پس از آن ارتباط خود را با مشتری آغاز نمایید. این ارتباط شامل، مراحل دریافت سفارش و تحویل محصول به مشتری می باشد. انجام تمام مراحل بدون نیاز حضور فیزیکی مشتری در فروشگاه بوده و این ویژگی بسیار مورد پسند مشتریان واقع شده است.

از شگفت انگیزترین جنبه های تجارت الکترونیک، تأثیر زیاد آن در امر فروش و بازاریابی می باشد.  بسیاری با دسترسی به اینترنت می توانند وارد فروشگاههای اینترنتی شده و هر گونه محصولات مورد نیاز خود را خرید نمایند.

بر اساس تحقیقات IPOS که توسط PayPal انجام شده است، اینترنت نه تنها تعداد مشتریان بالقوه ی شرکتها را افزایش داده، بلکه سودآوری مؤثری برای آنها نیز داشته است. یکی از نتایجی که از این نظرسنجی حاصل شد این بود که،عملیات اینترنتی با حذف هزینه های اضافی بسیاری از صاحبان کسب و کار دیگر را به خود جذب نموده است. 64 درصد از صاحبان کسب و کار آنلاین اظهار نموده اند که، اینترنت درآمد آنها را به میزان 48 درصد افزایش داده و کمک کرده است تا، موقعیت جغرافیایی  کسب و کار خود را گسترش دهند و با کاهش73 درصدی هزینه های اداری، توانسته اند در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

در کسب و کارهای جدید اینترنتی، روندهای پرداختی اهمیت بسیاربالایی دارد. طبق تحقیقات IPOS این نتیجه حاصل شد که، صاحبان کسب و کارهای کوچک که از تجارت آنلاین استفاده می کنند، از نحوه ی پرداخت و سرعت انجام عملیات پرداختی رضایت بالایی داشته اند. هنگامی که کارآفرینان به صورت آنلاین فعالیت می کنند، می توانند در محیطی گسترده با رقبای قدرتمند خود به رقابت بپردازند. در اینترنت، حتی کوچکترین خرده فروشی آنلاین می تواند، به اندازه ی بزرگترین فروشگاه بسیار لذت بخش و کارآمد باشد چون، طی این عملیات نیاز به حضور فیزیکی به طور کامل حذف شده است. بسیاری از همین فروشگاه های کوچک می توانند به طور مؤثرتری نسبت به فروشگاه های بزرگ، مشتریان را به خود جذب نمایند.

 

طراحی سایت و منوها

همواره وب سایت های معروف توسط، یک طراحی خوب و ساده به محبوبیت دست یافته اند. طراحی گرافیکی و محتوای سایت باید به گونه ای باشد که توجه مشتری را جلب کرده و همچنین مشتری بتواند به راحتی بین صفحات مختلف حرکت نماید. اطلاعات باید به راحتی یافت شوند و مطالب طبق زبان مورد نظر"مشتری"، به جای زبان اصلی شرکت بیان شود.

 

در اینجا 10 نکته ساده برای تصمیم گیری در مورد چگونگی بررسی سایت و استفاده ی مشتریان از آن ارائه می شود:

  1. شرکت را به وضوح به بازدیدکنندگان معرفی نماید.
  2. کاربران با دو کلیک بتوانند، اطلاعاتی که می خواهند را دریافت کنند.
  3. در هدر ها و لینک ها از نام فروشگاه استفاده کرده و ارتباط درختی صفحات برقرار نمایید.
  4. این امکان را فراهم کنید که، بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی پاسخ سؤالات خود را بیابند.
  5. از فونت ها و تصاویر به اندازه کافی بزرگ وهمچنین فایل های صوتی مناسب و مفید برای کاربرانی که دارای معلولیت هستند، استفاده نمایید.
  6. به کیفیت اطلاعات توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که متن ها به درستی نوشته شده باشند.
  7. با استفاده از کلمات اختصاری در متن ها صرفه جویی کنید.
  8. در هر صفحه از پیوند به صفحه اصلی استفاده کنید تا کاربر بتواند با یک کلیک به آن دسترسی داشته باشد.
  9. از تصاویر مفید و مناسب استفاده کنید. همچنین از به کار بردن تصاویر چشمک زن که موجب حواس پرتی می شوند، خودداری نمایید. تصاویرمفید شامل: تصاویر گرافیکی از محصولات، و یا نقشه و راهنماهایی برای کاربران هستند .
  10. تعیین کنید که استفاده از چه فناوری هایی برای کاربران مناسب و چه مواردی بیهوده و اضافی است. به عنوان مثال، ایجاد یک صفحه حاوی برنامه فلش ممکن است یک طراحی خوب باشد. با این حال، اگر کاربران از سرعت اتصال به اینترنت پایینی برخوردار باشند، استفاده از این ویژگی امر بیهوده ای خواهد بود.

 

بازاریابی سایت شما

هنگامی که به دنیای کسب و کار اینترنتی وارد می شوید، اولین قدم راه اندازی یک وب سایت است. حتی برای بزرگترین وب سایت در جهان، اگر کسی آن را بازدید نکرده باشد، یک ضعف محسوب خواهد شد. امروزه با توجه به گسترش بازار رقابت و افزایش سایت های مختلف، جذب بازدید کنندگان روز به روز سخت تر شده است. در اینجا چند ایده برای افزایش بازدید از سایت شما وجود دارد:

  1. از وب سایت خود در تمام محیط های مناسب بازاریابی، تبلیغ نمایید. آدرس وب سایت خود را، در کارت های مربوط به کسب و کار خود، بروشورها، سربرگ، بسته بندی محصول، اقلام تبلیغاتی، و هر جای دیگری که فکر می کنید، قرار دهید.
  2. لیستی از محبوب ترین موتورهای جستجو را تهیه نمایید. به عنوان مثال: Google، Yahoo، AltaVista، Excite، InfoSeek، HotBot و Lycos از محبوب ترین موتورهای جستجو هستند. با مراجعه به این سایتها از دستورالعمل های لازم برای قرار گرفتن نام سایت شما یا آدرس Url در لیست سایت های آن ها، اطلاعاتی را کسب کرده و از آنها استفاده کنید. به این ترتیب، هنگامی که کاربران محصولی را جستجو می کنند، نام سایت شما نیز در لیست سایت های اولیه نمایش داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که، علاوه بر موتور های جستجوی بزرگ، صدها موتور جستجوی کوچک دیگری، نیز وجود دارند که می بایست به آنها نیز توجه نمایید.

  1. امکان ثبت نام با استفاده از تبادل لینک رایگان را فراهم نمایید. همانند موتورهای جستجو، بسیاری از برنامه های تبادل لینک در بستر اینترنت وجود دارند. با کمی جستجو در اینترنت می توانید آنها را بیابید.

راه اندازی لینک به سایت های مرتبط "پیوند" ،به بازدیدکنندگان سایت شما اجازه می دهد تا با کلیک بر روی آن  بلافاصله به سایت دیگر شرکت شما انتقال یابند.

اطلاعات کلیدی شرکت خود را، از جمله آدرس ایمیل و شماره تلفن را در صفحه ی اصلی قرار دهید. به این ترتیب، مشتریان بالقوه مجبور نیستند منتظر بمانند تا همه اطلاعات شما بارگیری شوند تا بتوانند به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

  1. ارتباط برقرار کنید. در صورت امکان، آدرس ایمیل خود را لینک کنید؛ این به این معنی است که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی با کلیک روی آن یک پست الکترونیکی خالی ایجاد کنند و یادداشتی برای شما ارسال نمایند.
  2. لذت ببرید. افرادی که در اینترنت همواره در حال گشت و گذار هستند، به دنبال سرگرمی هستند. مطمئن شوید که محتوای ارائه شده در سایت شما مفید و سرگرم کننده باشد.
  3. شما می توانید اطلاعات بازدید کننده ها را، توسط وب سایت خود و یا با خدمات میزبانی وب جمع آوری کرده و از آنها برای کمک به تصمیم گیری در مورد چگونگی به روز رسانی اطلاعات خود را استفاده نمایید. برای مثال، اگر بازدید کننده ها به طورمتوسط ​​یک بار در هفته از سایت شما بازدید می کنند، شما باید حداقل یک بار در هفته سایت خود را به روز رسانی نمایید.

طبق موارد گفته شده طراحی سایت مربوط به کسب و کار شما، از مهمترین ملزومات وارد شدن به دنیای تجارت الکترونیک می باشد. با اهمیت به این موضوع می توانید به اهداف کاری خود دست یابید.