هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



چگونه یک طرح بازاریابی ایجاد کنید

چگونه یک طرح بازاریابی ایجاد کنید


شرکت هایی که در بازاریابی موفق هستند، همیشه با یک طرح بازاریابی شروع می کنند. شرکت های بزرگ طرح هایی با صدها صفحه دارند، درصورتیکه شرکت های کوچک می توانند با نیمی از ورق طرح خود را ارائه دهند. طرح بازاریابی خود را برای بازه ی زمانی سه ماهه، به کار ببرید. حداقل به صورت سه ماهه به آن مراجعه کنید، اما همچنان یک طرح ماهانه بسیار بهتر است. به خاطر داشته باشید که همواره گزارش ماهانه ای در مورد، فروش یا تولید کسب و کارخود تهیه نمایید. این کاربه شما این امکان را می دهد که، عملکرد خود را پیگیری نموده و بدانید که طرح فعلی برای شما تا چه میزان کارآمد بوده است.

این طرح باید برنامه ی یک سال را پوشش دهد. برای شرکت های کوچک، اغلب بهترین راه فکر کردن در مورد بازاریابی است.  همه چیز در حال تغییر است، بازار ها تکامل می یابند، مشتریان می آیند و می روند. ما پیشنهاد می کنیم بخش هایی از طرح خود را که، در آینده ی نزدیک بین دو تا چهار سال، به راه می افتد، را ایجاد نمایید. اما بخش عمده ای از برنامه شما باید روی یک سال آینده تمرکز کند.

شما باید چند ماه وقت خود را برای نوشتن برنامه بگذارید، حتی اگر فقط چند صفحه ایجاد نمایید. توسعه این طرح مهمترین مسئله ی بازاریابی است. این در حالی است که، اجرای برنامه ها چالش ها و مشکلاتی  را به دنبال دارد. بزرگترین چالش در زمینه ی بازاریابی، تصمیم درمورد اینکه چه کارهایی وچگونه باید انجام دهید. بسیاری از برنامه های بازاریابی با اولین سال مالی شما، آغاز می شود.

چه کسی باید برنامه شما را بازبینی کند؟ همه کارکنان شرکت. شرکت ها معمولاً برنامه های بازاریابی خود را برای یک یا دو دلیل بسیار متفاوت، حفظ می کنند: یا آنها را خیلی کم به کار می برند و مدیریت نمی کنند، به همین دلیل از خود خجالت می کشند تا برنامه را مرور کنند، یا اینکه برنامه را با نتایج و اطلاعات مفیدی نگهداری می کنند؛ که  این کار برنامه  را برای استفاده در رقابت، بسیار ارزشمند می سازد.

شما نمی توانید برنامه بازاریابی را بدون همکاری افراد مختلف پیاده سازی نمایید. اندازه ی کسب و کار شما مهم نیست، بازخورد همه قسمتهای شرکت شما: مالی، تولید، پرسنل، عرضه و غیره  را درمورد برنامه ی بازاریابی خود جویا شوید. زیرا با این روش،می توانید تمام جنبه های شرکت خود را برای برنامه ی بازاریابی در نظر بگیرید. کارمندان مهم می توانند، با نظر هایشان شما را در رسیدن به هدف یاری نموده، و هر گونه بینش های خود را برای بازاریابی بهتر در اختیار شما قرار داده تا در صورت مفید بودن، آن را به برنامه ی خود اضافه کنید.

 

رابطه بین طرح بازاریابی  و طرح کسب و کار شما چیست؟ طرح کسب و کار، مواردی را که به کسب و کار شما مربوط است، تعریف می کند. اعم از آنچه که انجام می دهید و انجام نمی دهید، و اهداف نهایی شما چیست. این مقوله فراتر از بازاریابی است؛ شامل بحث در مورد مکان ها، کارکنان، تأمین مالی، استراتژی ها و غیره. طرح کسب و کار شما، قانون اساسی در مورد کسب و کار شما است: اگر می خواهید کاری را خارج از طرح کسب و کار خود انجام دهید، باید ذهن یا طرح  خود را تغییر دهید. طرح کسب و کار شرکت شما محیطی را برای برنامه ریزی بازاریابی، فراهم می کند. این دو طرح باید  با هم سازگار باشند.

 

مزایای طرح بازاریابی

نقطه عطف: طرح بازاریابی موجب جهت دهی به روند کارکنان شما خواهد شد. اگر می خواهید کارکنان شما به شرکت خود متعهد باشند، مهم است که دیدگاه خود را درمورد آینده ی شرکت، با آنها به اشتراک بگذارید. افراد هیچ گاه پیش بینی های مالی را درک نمی کنند، اما می توانند در مورد یک طرح بازاریابی مکتوب به خوبی فکر کنند. شما باید طرح بازاریابی خود را، حتی در حد یک نسخه ی کوتاه، به صورت کلی در نظر بگیرید. بهتر است این طرحی همراه با هیجان وتنوع باشد به گونه ای که کارکنان با عمل به آن احساس لذت داشته باشند.

نمودار موفقیت: اگرچه ما همه می دانیم که برنامه ها همواره جامع و کامل نیستند، ولی اگر در کار خود برنامه ای نداشته باشید، قطعاً با شکست روبرو خواهید شد. یک برنامه ی  نادرست به مراتب بسیار بهتر از بی برنامگی است. هنگامی که همه ی موارد طبق روند در نظر گرفته شده  پیش بروند، قطعاً کسب و کار با پیشرفت خواهد بود.

دستورالعمل های عملیاتی شرکت: اجزای شرکت شما می بایست همانند اجزای به هم پیوسته بوده و طبق برنامه ای خاص کار کنند. برنامه ی بازاریابی شما، یک راهنمای گام به گام برای موفقیت شرکت شما است. برای جمع آوری یک طرح بازاریابی واقعی، شما باید شرکت خود را از بالا به پایین ارزیابی کرده و مطمئن شوید که تمام قطعات با هم به بهترین شکل عمل می کنند. با داشتن یک برنامه ی خوب، می توانید لیستی ازعملیات شرکت خود تهیه کرده و در اختیار کارکنان قرار دهید.

انعکاس در سطح بالا: شما نمی توانید طی مشغله های روزمره کاری خود، تمام جوانب کار از جمله، مواردی که با کسب و کار شما مربوط نیستند، را مورد توجه قرار دهید. شما باید به طور مرتب و منظم به کسب و کار خود بیاندیشید اینکه، آیا شما و کارکنان طبق اهداف مورد نظر عمل می نمایید، یا اینکه آیا مورد جدیدی وجود دارد که شما به آن توجهی ننموده اید، و در آخر توانسته اید نیازهای مشتریان خود را برطرف نمایید. نوشتن طرح بازاریابی، بهترین زمان برای تفکر در سطح بالا است.

در حالت ایده آل، پس از نوشتن برنامه های بازاریابی برای چند سال، می توانید تعدادی از آنها را سال به سال بازبینی کرده و پیشرفت شرکت خود را بررسی نمایید. مطمئناً گاهی اوقات انجام این کار ساده نخواهد بود چون گاهی ممکن است با نتایج تلخی مواجه شوید، اما می توانید یک دیدگاه بی نظیری از عملکرد خود در رابطه با زندگی تجاری در طول چند سال گذشته، به دست آورید.