هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



ICT و کارآفرینی

ICT و کارآفرینی


به دلیل پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی اطلاعات و ارتباطات، گرایش بسیاری از کسب و کارها به همین سمت، سوق یافته است. این امر فواید بسیار زیادی از جمله، جلوگیری از اتلاف منایع گرانبها، دربر خواهد داشت. امروزه کارآفرینان اجتماعی، نیاز به درک عمیقی از ارزش فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند. همچنین آنان باید به این درک برسند که، با استفاده از امکانات جدید می توانند تغییرات اجتماعی مؤثری ایجاد کرده و از فناوری نوین برای آموزش و تقویت کاربر بهره ببرند. به این امید که، این روش برای دیگران الهام بخش باشد تا روز به روز با اثرات شگفت انگیز آن بتوان به بهترین مراتب رسید.

ماهیت فناوری با امکان دسترسی به اطلاعات، ایجاد ارزش تجاری و توانایی های جدید، می تواند امکان به کارگیری ابتکار در کارآفرینی اجتماعی را تقویت کند. با این حال لازم به ذکر است که، هر طرح ابتکاری در زمینه فناوری موفق نخواهد بود.

پس چگونه کارآفرینان اجتماعی می توانند با تلاش های خود موفقیت هایشان را افزایش دهند؟ طبق گزارش های ارائه شده اخیر، با بررسی بهترین شیوه های کارآفرینان به این نتیجه رسیده اند که، از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)  می توانند برای ایجاد تأثیر اجتماعی استفاده کنند. همچنین، کارآفرینان اجتماعی با بهره گیری از تکنولوژی در محیط های بسیار متفاوت، توانسته اند به رویکرد مشترکی دست یابند.

در این زمینه چهار رویکرد مشترک وجود دارد:

 

  1. کسب سواد دیجیتالی

آموزش تکنولوژی به افراد مختلف، بدون تغییر در روند آموزشی قبلی، موفقیت چندانی در بر نخواهد داشت. با ترویج نگرش تکیه بر توانایی ها و استفاده از فناوری، می توان فرصتی برای حل مشکلات اجتماعی فراهم کرد. همچنین این روش مؤثری، جهت ترویج زندگی دیجیتالی خواهد بود.

شرکت اینتل چالش هایی در این زمینه برگزار نموده است. برای مثال، کارآفرینانی که ایده هایی برای بهبود جهانشان با روشهای منطقی داشتند را، تشویق می کردند تا به تحقق رویاهایشان فکر کنند. علاوه بر این با بکارگیری هردو روش پیشرو و مسیر توسعه، موجب افزایش انگیزه ی کارآفرینان جهت تحقق ایده هایشان می شدند.

انجام کارها با استفاده از فناوری می تواند، بر کاهش شکاف جنسیتی تأثیر گذاشته، وهمچنین علاقه ی دختران و زنان را به ورود در عرصه ی ICT، افزایش دهند. علاوه بر این موارد، فراهم نمودن امکان مشارکت دختران و زنان، درطراحی و کار با ابزار الکترونیکی می تواند، انگیزه و علاقه ی بیشتری درآنها نسبت به علم اطلاعات ایجاد کند.

 

  1. ایجاد مشارکت عمیق

راه حل های تکنولوژیکی که منجر به تغییر رفتار و نگرش نشود، احتمالاً به شکست می انجامد. مدل های موفق به سمت شناسایی و برآورده کردن نیازهای افراد جهت گرفته و با صبر و حوصله به دریافت راه حل های مؤثر پرداخته اند.

ایجاد مشارکت ها تأثیرات شگفت انگیزی بر گرایش و تمایل افراد به سمت تکنولوژی و کاربرد آن، گذاشته است.

 

  1. تغییر نگرش کلی

با بهره گیری از تکنولوژی در عرصه ی کسب و کار، کارآفرینان اجتماعی توانسته اند، نگرش جوامع گسترده تر را تغییر دهند. یکی از نتایج تغییر نگرش این بود که، افراد محروم (کسانی که در زمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان ICT فعالیتی نداشتند)، توانستند به درک مناسبی از استفاده ی توانایی هایشان برای موفقیت، دست یابند. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، علاوه بر اینکه مهارت ها و توانایی های خاصی برای کار در زمینه فناوری اطلاعات لازم است، با این حال جمعیتی که اغلب از هم جدا هستند نیز، می توانند در دنیای کسب و کار رشد کنند.

 

  1. انتشار اطلاعات

ایجاد شبکه های اجتماعی که در آن اطلاعات به راحتی به اشتراک گذاشته می شود، موجب افزایش توانایی افراد برای انجام کار، خواهد شد. انتشار اطلاعات در هر زمینه ای توانسته مشاغل زیادی را ایجاد کرده و، باعث رشد بسیاری از آن ها شده است. با توجه به این رویکرد، به راحتی می توان در هر زمینه اطلاعات لازم را کسب کرد.