هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



برندینگ

برندینگ


یک استراتژی برند سازی مؤثر، به شما این امکان را می دهد تا در رقابت با برند های مختلف به طور موفق عمل نمایید. مفهوم "برند سازی" چیست؟ برند شما، وعده ی شما با مشتریان است. این مسئله اطلاعاتی را درمورد محصولات و سرویس های شما، در اختیار مشتریان قرار داده و شما را از بقیه رقبایتان متمایز می سازد. علاوه بر این مفهوم برند شما معرف کسب و کار شما بوده، و نشان دهنده ی هدف و بازار هدف شما می باشد.

آیا شما در صنعت کسب و کار خود نوآوری و خلاقیت به کار می برید؟  آیا شما دارای شخصیتی مجرب و قابل اطمینان هستید؟ آیا محصول شما موردی با قیمت و کیفیت بالا است یا اینکه، محصولی با قیمت کم و کیفیت بالا ارائه می دهید؟ به یاد داشته باشید شما هرگز قادر نخواهید بود، هر دو نمونه محصول را ارائه دهید. می بایست در ابتدا بازار هدف خود و نیاز های مشتریان را بررسی کرده و سپس اقدام نمایید.

پایه و اساس برند شما، لوگو می باشد. لوگو باید در همه ی ابزارهای شما اعم از وب سایت، تبلیغات و بسته بندی مورد اسفاده قرار گرفته تا، انتقال دهنده ی برند شما باشد. استراتژی برند یا نام تجاری دربردارنده ی اطلاعاتی درمورد مشتریان مورد نظر و همچنین پیام هایی مربوط به برند شما می باشد. همچنین انتخاب محل انجام تبلیغات و کانال های تبلیغاتی، شیوه ی ارتباط دیداری و شنیداری نیز جزئی از استراتژی برند شما می باشد.

 

داشتن نام تجاری پایدار و استراتژیک، منجر به افزایش ارزش برند، محصول یا خدمات کسب و کار شما شده، که این امر توجه بسیاری را به برند شما جلب نموده و به مراتب احتمال خرید آنها را نیز افزایش خواهد داد. برای مثال برند کوکا کولا، با صرف هزینه های بسیار توانسته برندی بسیار قدرتمند ساخته و درنتیجه خرید گسترده ی مشتریان ، علاوه بر سود بسیار، هزینه های تبلیغ را  نیز جبران می نماید.

 

مورد دیگری که ارزش محصولات شما را افزایش می دهد، از طریق درک کیفیت محصول یا وابستگی احساسی حاصل خواهد شد. به عنوان مثال، نایک محصولاتش را توسط ورزشکاران معروف در معرض دید عموم قرار داده، و با تکیه بر وابستگی احساسی به این افراد، محصول خود را ترویج می دهد. برای مثال، در زمینه ی فروش محصولات با برند Nike، فقط ویژگی های کفش نیست که آن را به فروش می رساند.

تعریف مارک یا برند شما، همان کشف کسب و کار است. این مسئله می تواند دشوار، زمانبر و اذیت کننده باشد. برای انجام این کار به لازم است مسائل زیر را در نظر داشته باشید:

  • اینکه وظیفه ی شرکت شما چیست؟
  • مزایا و ویژگی های محصولات شما چیست؟
  • نظر مشتریان و افراد مورد نظر، درمورد شرکت چیست؟
  • کیفیت ارتباط شما با مشتریان چگونه است؟

در این زمینه به تحقیق بپردازید. سعی کنید نیازها، عادت ها و خواسته های مشتریان فعلی و آینده خود را مورد توجه قرار دهید. در نظر نگیرید که نگرش آنها با شما یکسان است بلکه سعی کنید نگرش آها را جویا شوید.

 

هنگامی که برند خود را مورد بررسی قرار دادید، چگونه می توانید نامی برای آن انتخاب نمایید؟ در اینجا چند روش ساده و مؤثر برای این کار وجود دارد:

 

  • لوگوی بزرگی تهیه کرده و از آن در همه جا استفاده کنید.

 

  • پیام های نام تجاری خود را بنویسید. برند شما دربردارنده ی چه پیام هایی برای دیگران است؟ هر کارمندی باید از ویژگی های مربوط به نام تجاری خود آگاهی داشته باشد.

 

  • نام تجاری خود را گسترش دهید. نام تجاری یا برند شما با هر جنبه ای از کسب و کار شما، از قبیل چگونگی پاسخ دهی به تلفن، طرز بیان شما و فروشندگان، نحوه ی ایمیل دهی و دیگر موارد، گسترش خواهد یافت.

 

  • شعاری برای شرکت خود انتخاب کرده تا، بازتاب دهنده ی برند شما باشد. این شعار می بایست تمام جنبه های کسب و کار را تحت الشعاع قرار دهد. توجه داشته باشید که برند خود را صمیمانه و در عین حال رسمی انتخاب نمایید. همچنین شعاری به یاد ماندنی، با معنی و مختصر ارائه دهید تا، تمام جنبه های نام تجاری شما را به تصویر بکشد.

 

 

  • قالب هایی برای انجام کارهای خود طراحی کرده و استانداردهایی برای بازاریابی ایجاد نمایید. به این منظور در سراسر قالب از طرح رنگی، آرم و قسمتهایی برگرفته از احساس استفاده کنید. لازم نیست آن را بسیار فانتزی طراحی کنید فقط سعی کنید نمونه ی سازگار با کسب و کار خود تهیه نمایید.

 

  • برای برند خود فردی قابل اعتماد باشید. در صورتی که به وعده ی خود عمل ننمایید، مشتریان به سختی مجدد به شما اعتماد خواهند کرد.

 

  • مقاوم باشید. این مسئله یکی از مهمترین موارد این لسیت است. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، تلاش های شما در ایجاد یک نام تجاری موفق ناکام خواهد ماند.