هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



مدیریت ریسک

مدیریت ریسک


هنگامی که شروع به ارزیابی خطرات و ریسک مربوط به راه اندازی کسب و کار خود، می کنید مهم است که به این مسئله توجه داشته باشید که، سرمایه گذاری برای هر کسب و کاری، بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، شرایط بازار، محصولات، پرسنل و سرمایه گذاری، با خطراتی روبرو خواهد بود. با ارزیابی این خطرات می توانید اقدام به کاهش آنها نمایید. با این اقدامات شروع کنید:

در زمینه ی کسب و کارهای مشابه تحقیقاتی انجام دهید. به محل، تبلیغات، نیازمندی های کارکنان، ساعت کاری و تجهیزات آنها توجه کنید. این تجزیه و تحلیل های اولیه، معدن طلا از اطلاعات مهمی برای رقابت شما می باشد.

 

ارزیابی روند بازار فعلی. آنچه در طی چند ماه گذشته یک  ایده ی عالی به نظر می رسید ممکن است اکنون دیگر اینگونه نباشد. با صاحبان چندین کسب و کار جدید تماس برقرار کنید. آیا آنها هنوز هم به کارشان ادامه می دهند؟

 

دانستن نقاط قوت و ترجیحات خود. آیا این نوع کسب و کار مناسب است؟ آیا بر روی نقاط قوت شما سرمایه گذاری می کند؟ برای جبران کمبودها، آیا می توانید شکاف های خالی را با کارمندان، همکاران یا مشاورین خود پر کنید؟

 

بودجه خانواده تان را بررسی کنید. حتماً لازم است که پیشینه ی مالی خود را بررسی کرده و پیش بینی های مالی خود را انجام دهید و ببینید که چقدر می توانید از بودجه ی در دسترس استفاده نمایید؟ حین راه اندازی کسب و کار خود از چه درآمد های دیگری برخوردار هستید؟ به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و خانواده ی شما در کنارتان خواهند بود. می توانید منافع و ضررهای خود را با آنها شریک شوید. برای اطمینان از حمایت آنها، مطمئن شوید که آنها درک درستی از کسب و کار و خدمات شما دارند.

 

آگاه باشید که چگونه تغییرات در اقتصاد شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر تورم افزایش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نوع کسب و کار شما در شرایط اقتصادی مختلف چگونه انجام می شود؟ اگر کسب و کار فصلی است، مشتریان شما نیز سفر می کنند یا خیر؟

 

یک طرح کسب و کار برای خود مشخص نمایید. طرح کسب و کار به شما کمک خواهد کرد تا، کسب و کارتان را شکل داده، نیازهای مالی خود را تعیین کرده، رقابت خود را ارزیابی کنید، و استراتژی های بازاریابی را بیابید. این امر به شما این امکان را می دهد که، مشکلات خود را پیش بینی کنید و یک طرح برای اجتناب از آنها داشته باشید. به طور خلاصه، آن را به یک ابزار قدرتمند برای مدیریت کسب و کار خود مبدل سازید.

هنگامی که کسب و کار خود را آغاز نمودید، شناخت خطرات در تمام زمینه ها اعم از: مدیریت، بازاریابی، قرارداد، پرسنل و مشخصه های خاص محصول یا خدمات خود به مشتریان و بازار ، اولین گام مؤثر در مدیریت ریسک می باشد. همچنین قبل از صحبت با نماینده بیمه در مورد نوع پوشش مورد نیاز برای کسب و کار خود، این مراحل را دنبال کنید:

  • لیستی از خطراتی که کسب و کار شما با آن مواجه است را، ایجاد کنید.
  • مسئولیت های خود را از دیدگاه مشتریان ارزیابی نمایید.
  • نقشه ای از نحوه ی مراجعه مشتریان به فروشگاه خود را ایجاد کنید.

 

پس از شناسایی خطرات ذاتی کسب و کار خود، احتمال زیان مالی در موقعیت های مختلف را که ممکن است اشتباه باشد، تخمین بزنید. یک سناریویی از بدترین حالت بسازید و یک برچسب قیمت روی آن بنویسید: آسیب زدن، آسیب رساندن به کارکنان یا آسیب به یک مشتری به دلیل محصول یا سرویس شما. سپس، با توجه به روش های زیر، راه ارزان تر را برای رسیدگی به زیان های احتمالی تعیین کنید:

ریسک و به مراتب هزینه های مالی آن را مشخص کنید. گاهی اوقات برطرف نمودن خطر، نیاز به اقدامی محتاطانه دارد. اگر کسب و کار شما به صورت گرافیکی و یک نفره است، هیچ کارمندی در این کار آسیب نخواهد رساند. اما در صورتی که مشتریان به دفعات  مکرر از دفتر شما دیدن کنند، شما احتمالاً به خاطر صدمه شخصی خواهید دید. با این حال، اگر شما یک نانوایی دارید که 30 نفررا برای آن استخدام می کنید، بهتر است از خطرات مربوط به کارکنان آسیب دیده در محل کار یا مشتری که یکی از محصولات شما را تست کرده، خودداری نکنید.

اجتناب به معنی از بین بردن علت خطر. اگر مواد سوزاننده باعث ایجاد ترس و وحشت در کارکنان می شود، آن را با یک ماده غیر خطرناک جایگزین کنید. هزینه ی جایگزینی در مقایسه با آنچه  در صورت اتفاق، متحمل خواهید شد، بسیار کمتر است. یک برنامه امنیتی سازمان یافته که پیشنهادات کارکنان و نمایندگان ایمنی بیمه را پیاده سازی می کند نیز، می تواند در از بین بردن موقعیت های بالقوه ی خطرناک در کسب و کار شما کمک کند.

 

کاهش تلفات یا انتقال خطر به طرف دیگر. هنگامی که در تحویل خدمات خود با مشکلاتی مواجه می شوید، موقعیت هایی مانند: از دست دادن آنها، آسیب رساندن به کالاها، خرابی های مکانیکی و مشکلات کارکنان، برای از بین بردن همه ی دردسر ها قراردادی را برای تحویل خدمات خود در نظر بگیرید. شرایط مشابه شامل، تعیین قرارداد برای تعمیر و نگهداری، برق، لوله کشی، نجاری، حسابداری، محوطه سازی و امنیت می باشد. چنین اقداماتی نوعی بیمه هستند، زیرا شما ریسک و مسئولیت آن را به طرف دیگری برای مذاکره ی هزینه منتقل کرده اید.

 

با این حال، انتقال ریسک و مسئولیت ضرورتاً مسئله ی مسئولیت را تغییر نمی دهد. هنگامی که خدمه محوطه سازی به درستی یک شیر آشامیدنی را نصب نکرده و موجب آسیب رساندن می شود، شما می توانید شرکت محوطه سازی مسئول بدانید. اما هنگامی که جلو اداره ی خود کاکتوس می کارید و فردی توسط آن مجروح شود، شما مسئول این قضیه هستید و باید پاسخگو باشید. پس وظایف بالقوه ی خود را شناخته و مطمئن شوید که برای همه ی آنها برنامه ریزی نموده اید.

 

خودتان را بیمه کنید به این صورت که در هزینه های خود صرفه جویی کرده و مقداری از پول خود را به صندوق پی انداز سالیانه برای جبران خسارات احتمالی، بیاندازید. به جای پرداخت حق بیمه به شرکتهای بیمه، خودتان صاحب پول ذخیره شده باشید. در عمل، این روش برای شرکت های کوچک خطرناک به نظر می رسد، چون ممکن است سرمایه ی زیادی را از دست بدهند. اگر برای پوشش ضررهای بزرگ، پس انداز به اندازه کافی نباشد، قطعاً شرکت از بین خواهد رفت.

 

این روش ها می تواند برای جبران برخی از خطرات در یک کسب و کار استفاده شود. با این وجود، برخی از مدیران خطر، انتقال ریسک از طریق بیمه را ضروری می دانند تا، کسب و کار شما محافظت شده و بیش از حد در معرض خطر قرار نگیرد.

 

به نظر می رسد که استفاده از خدمات بیمه تمام ریسک های کار شما را پوشش خواهد داد. اما نیاز است که موارد اضافی همراه با هزینه های بیهوده را در این زمینه حذف نموده و مطابق با کسب و کار خود هر کدام که بیشتر منطبق است را انتخاب کنید. برای رفع بیشترین احتمال خطر برای خودتان اهمیت قائل شوید چون، زندگی و سلامت و کارمندان شما، ارزشمندترین دارایی های شما هستند.