هر آنکه رنگ ما بگیرد به عرش کبریا نشیند



اشتباهات رایج در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اشتباهات رایج در راه اندازی کسب و کار اینترنتی


اگرچه شروع یک کسب و کار آنلاین با رفع نیازها و ایجاد اعتبار آغاز می شود، اما عوامل مؤثر در ایجاد کسب و کارموفق به صورت آنلاین، به این موارد ختم نمی شوند. موانع برای راه اندازی یک کسب و کار ایترنتی محدود است، ولی اکثر مردم از همان ابتدای شروع به کسب و کار آنلاین، چنان مرتکب اشتباهات گسترده ای می شوند که، چند قدم از پیشرفت فاصله می گیرند. اشتباهاتی از قبیل؛ انتظارات بیش از حد از سوددهی کسب و کار و ارائه ی محصولات گسترده با تنوع زیاد از همان ابتدا از اشتباهات رایج کسب و کارهای اینترنتی می باشد. علاوه بر این، بسیاری از اتفاقاتی نیز رخ می دهند که، عامل مزاحمی برای روند پیشرفت کسب و کار می باشد.

 

برای افزایش شانس خود در موفقیت، سعی کنید از 10 اشتباه رایج در شروع کسب و کار آنلاین پرهیز کنید.

  1. نداشتن طرح فراگیر

توجه داشته باشید که شما حتماً به طرحی برای کسب و کارخود نیاز دارید، و لازم نیست که این طرح رسمی باشد. تیم بری، رئیس نرم افزار Palo Alto Software، که نرم افزار برنامه ریزی کسب و کار را تولید کرده، می گوید: "افراد  تنها داشتن برنامه ی کسب و کار را تکلیفی برای خود می دانند که آن را ایجاد کنند اما، تمایلی به عمل کردن و فعالیت طبق برنامه ندارند. لازم است که بگویم، برنامه ریزی در این زمینه به من کمک فراوانی کرد. حتماً طرحی فراگیر برای کسب و کار خود داشته باشید و به آن عمل کنید."

 

سوجان پاتل، معاون رئيس جمهور بازاريابي در شركت نرم افزار When I Work و بنیانگذار چندین راه اندازی SaaS، می گوید: "شما نیازی به یک طرح کسب و کار رسمی 20 صفحه ای برای برنامه ریزی موفقیت در کسب و کار خود ندارید. بلکه شما باید بدانید که، مشتریان شما چه چیزی را می فروشند و چه افرادی مایل به پرداخت هزینه برای خرید محصولات یا خدمات هستند. "

علاوه بر این، آگاه باشید که، چقدر درآمد خواهید داشت و همچنین چه مدت زمانی طول می کشد تا به چنین درآمدی برسید.

 

  1. تمرکز بیش از حد روی جزئیات

استیو توباک، بنیانگذار Invisor Consulting، برپا کننده ی یک شرکت با استراتژی های تجاری موفقمی گوید: "در مرحله ی اول نیاز دارید که تنها به راه اندازی شرکت خود فکر کرده و راهی برای برپایی آن بیابید. "  اگر چه این دستورالعمل به نظر واضح و آشکار می رسد، اما بسیاری از صاحبان کسب و کار های جدید، به طور کامل درگیر جزئیات شده و کسب و کار خود را به نابودی می رسانند.

توجه داشته باشید که شما مرتکب چنین اشتباهی نشوید.

 

بنیانگذاران با تمرکز بیش از حد روی مواردی مانند: جزئیات مدل کارت کسب و کار یا طراحی لوگو، زمان قابل ملاحظه ای را در این زمینه بیهوده از دست می دهند. به جای تمرکز روی چنین مواردی که بیشتر جزئیات کار هستند، بر روی روش هایی برای پیشرفت کسب و کار خود تمرکز نمایید.

 

  1. در مورد پول نگران نبودن

سعی کنید در همه ی موارد خوش بین باشید نه فقط برای پول. توباک هشدار می دهد: "این شانس بسیار خوبی است که، شرکت شما قبل از سودآوری، پول زیادی را خرج کند". آگاه باشید که برای برپایی کسب و کار خود به چه مقدار سرمایه ای نیاز دارید، میزان مخارج خود را تعیین کرده و مطمئن شوید که برنامه ای دارید تا، قبل از خرج کردن زیاد، تلاش کنید که بیشتر درآمد به دست آورید."

اغلب صاحبان کسب و کار پس از پرداختن به خرج و مخارج بیهوده، برای کسب درآمد تلاش می کنند. در حالیکه، بسیار دیر شده است. در این زمینه می بایست، طرح مالی ایجاد شده و جزئیات تمام مراحل خرج و مخارج برای رسیدن به هدف نهایی مشخص شود.

 

  1. دست کم گرفتن محصولات و خدمات خود

اگر می خواهید محصول یا خدمات خود را بفروشید، باید از همان ابتدا آنها را ارزش گذاری کرده و قیمت مناسبی برای آنها تعیین کنید. همچنین توجه نمایید که، با قیمتهای ارائه شده چه میزان سودی نصیب شما خواهد شد.

در این مورد می بایست تمام هزینه هایی را که برای تولید و ارائه ی محصولات متحمل شده اید را بررسی کرده و قیمتی مناسب با این هزینه ها تعیین نمایید. افراط و تفریط در این زمینه می تواند کار شما را به نابودی سوق دهد.

همچنین طی روند رشد و توسعه ی کسب و کار خود نیاز است که، همواره قیمت های ارائه شده را با در نظر گرفتن شرایط مختلف، به روز نگه داشته و آنها را تنظیم نمایید.

 

  1. نادیده گرفتن خدمات مشتری

با اینکه بسیاری از معاملات کسب و کار ما در بستراینترنت انجام می پذیرد، اما فراموش نکنید که تنها مشتریانی مجدد به سایت شما مراجعه می کنند که، تجربه ی خوبی در مراجعه به سایت شما دریافت کرده باشند.

اطمینان حاصل کنید که، راههایی برای ارتباط با افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، در نظر گرفته باشید. توباک می گوید: " ارتباط خود را از راههای مختلفی مانند: چت زنده، نظرسنجی، ایمیل یا تلفن، برقرار کنید.

همچنین می توانید با مراجعه به سایت های اجتماعی دریابید که، چه افرادی از تجربه ی خود در مراجعه به سایت ناراضی بوده و با آنها ارتباط برقرار کرده و دلایل را جویا شوید.

 

  1. ارائه ی بیش از حد خدمات و دریافت ناچیز

قبل از اینکه اعتباری را به عنوان یک فروشنده یا متخصص تعیین کنید، ارائه محصولی به صورت رایگان می تواند، مشتریان شما را به مشتریان بلند مدت تبدیل کرده و آنها را برای خرید محصولات خود ترغیب نمایید.

ممکن است هزینه ی محصولاتی که به صورت رایگان ارائه می شوند، زیاد باشد. بنابراین موارد را ارائه دهید که مفید بوده و راهنمای خوبی برای مخاطب باشد. مواردی مانند: کتاب الکترونیکی، ارائه ی راهنما، اراده ی دستورالعمل ها و ...

 

  1. فعالیت ناچیز در رسانه های اجتماعی

هنگامی که شروع به بازاریابی و ساختن نام تجاری خود می کنید، سعی کنید که توسط مخاطبین آشنا و علاقه مند دامنه ی مشتریان خود را بدون صرف بودجه ی زیاد، گسترش دهید. توجه کنید که لازم نیست از همان ابتدا تمام بودجه های تبلیغاتی خود را خرج کنید.

با بهره گیری از بستر گسترده ی رسانه های اجتماعی، مطالب و خدمات خود را ارائه داده و اقدام به افزایش شبکه ی مشتریان خود نمایید.

 

  1. عجله در مقوله ی استخدام

کارآفرینان فرآیند استخدام را به عنوان مقیاسی، جهت افزایش سرعت پر کردن موقعیت های درنظر گرفته شده می دانند. غافل از اینکه پیروی از این روش، خطر رخ دادن مسائلی در آینده را افزایش می دهد. مواردی مانند: عدم هماهنگی در مهارت ها و نیازهای تجاری، پذیرش شخصیتی نامتناسب با فرهنگ کاری، با عدم تعهد به مأموریت شرکت.

بنابراین، هنگامی که به استخدام افراد می پردازید، کسانی را انتخاب کنید که مهارت هایی غیر از مهارت های شما را داشته و ویژگی های مورد نظر شما را داشته باشند. به گفته ی افراد با تجربه در این زمینه: "پنج استخدام اول، روند شرکت شما را برای بقیه ی استخدام ها تعیین می کند."

 

  1. شناخت وسواس ها و استفاده از آنها برای رسیدن به موفقیت

ممکن است شما در مورد اهمیت تعادل کار و زندگی اطلاعات زیادی داشته باشید اما، بهتر است حداقل برای یک یا دو سال اول راه اندازی کسب و کار خود آن را نادیده بگیرید.

توباک می گوید: "در مورد زمان نگران نباشید." ایده های بزرگ، هنگامی که شما در حال تلاش برای مدیریت هر دقیقه از زمان خود، یا اینکه درحال انجام کارهای مختلفی هستید، هرگز شکل نخواهند گرفت. آنها تنها زمانی شکل می گیرند که، تمام تمرکز خود را روی یک کار گذاشته باشید و بقیه مسائل را نادیده بگیرید.

 

  1. اهمیت به ایجاد تناسب در تمام زمینه ها

فقط به این دلیل که یک محصول یا استراتژی برای یک شرکت تأثیرگذار بوده، به این معنا نیست که برای شما نیز کارآمد خواهد بود. توصیه می شود که در پیروی از استراتژی بکارگرفته شده و رسیدن به موفقیت خود شک و تردید داشته باشید.در صورت امکان، منایع خود را با حداقل ریسک مالی تست کرده، سپس آنها را به کار ببرید.